Några ord om Suldan: För något år sedan läste jag ett långt reportage om Suldan i Runners World. Jag blev hooked direkt. Den här killen kan springa, är ödmjuk och har ingen respekt för fart. Inspirerande! I maj hade jag förmånen att få träffa honom på Göteborgsvarvets expo när han hoppade in i New Balance monter och jobbade med oss. Ödmjukare kille får man leta efter. Han har världen för sina fötter och har sänkt sina personliga rekord en efter en. Det här är en löpare att följa!

INSPIRATÖRERNA NO.5 – Suldan Hassan

Namn: Suldan Hassan

Ålder: 19

Bor och familj: Alingsås/Göteborg

Pers eller tävling som du är mest stolt över och varför: 8.03 på 3000m

Bästa minne av fart: När jag tänker på hur jag nöjd jag var för tre år sedan när jag höll 2.40/km i 1500m lopp och jag nu ska passera 1500 i samma fart när jag kör 3000m. Det tycker jag är ganska kul jämförelse.

 

NÅGRA FRÅGOR TILL SULDAN

Du började springa…. Typ för några år sedan. Stämmer det??

Stämmer! Jag började sommaren 2013. Började med att några från min gamla skola upptäckte min talang via fotbollen i skol-DM där jag i princip höll samma fart hela tiden. Där tyckte de att jag borde prova på med löpningen.

Simon: Suldans två högstadielärare Ronny och Pelle i princip tvingade Suldan till löparbanan på Slottsskogsvallen. Tar var det för där var hans nuvarande tränare  Curt-Roland Ljung och tittade. Att Curt-Roland var imponerad är en understatement. Med hans egna ord är Suldan ”Det största talangen Sverige någonsin haft”. Tungt!

 

Vad är det du gillar med att springa snabbt?

Utmaningen! Att springa i lagom fart är ganska avkopplande för stunden man håller på men när man ligger på och dunkar snabba kilometer är det väl utmaningen att klara av smärtan som jag gillar.

Simon: Suldan vet vad han pratar om. Eller vad sägs om 8:03 på 3000 meter (2:41/km)? Suldan har satt Europeiskt inomhusrekord för sin ålder på samma distans tidigare i år (8:05). Otroligt inspirerande!

 

Hur ser en träningsvecka ut för dig egentligen?

Ligger löpmässigt mellan 50-80 kilometer och beroende träningsperiod kan det se olika ut. Kör lite alternativt också.

Så här kan det se ut under sommarsäsongen:

Måndag:

FM 50 min cross

EM 50 min löpning 10-11 km+bål

Tisdag:

Bana ex 15 x 400 m med en min vila på 63s ner till 60s! 3 km upp- samt 3 km nerjogg

Onsdag:

60 min löp ca 12-13 km+bål

Torsdag:

60 min cross

Fredag:

50 min 10-11 km löp eller vila

Lördag:

Tröskel ex 3 x 2 km i 3.05-3.10 fart med 3 km upp och ner

Söndag:

70-75 min långpass ca 15 km

 

Hur är det att piska upp löpare som är äldre än dig själv, får du skit för det eller respekterar de dig?

Haha de flesta är ganska okej med det faktiskt men klart det är extra kul å slå dem som är extra känsliga.

Vad är det som motiverar dig att fortsätta träna och hur långt vill du gå?

Det är nog utvecklingen som motiverar, att kunna slå personliga rekord. Jag vill nå väldigt långt, hela vägen till OS men då krävs det att jag håller mig skadefri med.

 Simon:  Det finns inget som säger emot att Suldan inte kommer att fortsätta sin utveckling. Han verkar klok i sin träning och kör en del alternativt som en del i sitt upplägg. Detta kommer bli spännande att följa!

Vilket favoritpass tycker du att man borde testa?

Ett pass som jag tycker man borde testa är 6-8 x 1 km med kort vila (60s)

Simon: Klassiska tusingar! Värm upp med några kilometer och pusta ut och få ner pulsen. Kör två eller tre korta (100 meter) fartökningar för att få upp lite fart i benen. Sen är det bara att köra igång. Tusen meter med en minuts vila mellan varje. För nybörjare testa att köra 4 st.

 

Sist men inte minst, när ska du köra skiten ur mig på löparbanan?

Haha, vi får köra något trevligt ihop. Långpass skulle vara ett tips, där kan vi nog vara jämna.

Simon: Han har ju rätt. Finns nog inte så många fler pass jag skulle hänga med på. Mitt pers på 1000 meter är 2:45, fyra sekunder långsammare än vad han passerar 1000 meter på i en 3000 meters tävling. Tufft!