Som jag skrivit i mitt förra blogginlägg håller jag på med ett experiment som handlar om att bli snabbare än någonsin – som 31-årig småbarnspappa. Mina förutsättningar och bakgrunden till detta finner ni här i förra blogginlägget. Varje vecka tänkte jag dela med mig lite om hur det går, träningen jag gjort och hur jag fått ihop den. Min förhoppning med dessa veckorna med en ökad veckomängd löpning är i grund och botten så klart att jag ska få en utdelning i form av att jag blir snabbare (framförallt på milen,  under 35 minuter igen). Men skulle det vara så att jag inte blir det, då är det ett resultat i sig. Då vet jag att det inte spelar någon roll om jag springer 6-8 mil i veckan eller 10-14 mil i veckan. Så följande veckor kommer jag lägga ut några rena ”träningsdagböcker”, ett inslag som är väldigt ovanligt i mitt bloggande. Men intressant att se utvecklingen i detta experiment. Jag har också lagt en rad kring hur det påverkar familjeliv eller fritid i någon utsträckning eftersom detta är av stort intresse för många som läser. Många gånger man läser om löpares veckor är det väldigt statiskt. Tid, distans och ev. en kommentar om passet. Jag tänker lite längre här. Jag skriver även om känslan och tar en bild för varje pass. Hoppas det ger er lite insikt i projektet!

Vecka 1

En snabb sak – jag utgår inte från kalenderveckor (vilket kan störa vissa). Jag utgår ifrån när jag började satsningen. Och den började på fredagen dagen efter 3000 meter i Lund. Jag lyckades och mådde så jäkla bra med loppet att jag helt sonika i bilen hem bestämde mig för att göra det jag tänkt på länge. En ”mini-satsning”. Jag ska försöka hålla samma struktur på veckorapporteringen för att lätt kunna följa utvecklingen. Nedan är träningen dag-för-dag med kommentarer. Nästa uppdatering kommer i början på nästa vecka!

Träningsveckan (ca 137 km)

Fredag 26/5 (13 km)

Distans med Elliot i vagnen. Ledig klämdag och vi skulle springa och köpa en boll i leksaksaffären så vi tog vagnen. Något trött efter urladdningen dagen innan men benen kändes OK! Lisa var hemma med Leo under tiden men jag och Elliot fick lite kvalitetstid ihop. (62 min, 13 km, 4:46/km)


Lördag 27/5  (11,4 km)

Distans med Leo i vagnen. Leo vaknade tidigt så vi tog en tur i vagnen på lunchen så han fick sova en sväng. Lisa och Elliot la pussel och drack te under tiden vi var ute och Leo sov. (54 min, 11,4 km, 4:44/km)


Söndag 28/5 (25,2 km)

FM – Långpass med Lars och Fredrik 06:30 på morgonen med 5 x 1000 meter i Talldungen på Miatorp. Varmt som tusan och efter tusingarna var energin riktigt slut. Ingen av oss pratade på vägen hem. Tusingarna på en väldigt knixig slinga på runt 3:25 /km. Var hemma igen innan resten av familjen vaknat och påverkade således inte familjelivet. (20,2 km med ca 5:10/km på löpningen)

EM – Hämtade mat i stan med Elliot i vagnen. Envist hävdade jag att det skulle gå snabbare än att ta bilen. 11 min dit och 13 min hem. Nuff said. (24 min, 5 km 4:24/km)


Måndag 29/5 (25 km)

FM – Lunchlöpning med Erik och Andreas N (70 min, 14 km 5:09/km)

EM – Företagsträning med Tingsrätten . Jag sprang till och från träningen och rekade passet på vägen dit. Totalt 11 km inkl. coachningen. Detta görs på arbetstid (11 km)

Kidsen ville också testa springa med vagnen…


Tisdag 30/5 (16,3 km)

Kvalitetspass med IS Göta, 3-2-1 kilometer i Pålsjö skog. Kenth drog upp farten direkt på 3 km och där var vi några som hakade på. Sen blev vi färre på 2 km och sen på 1 km så drog jag ifrån med 600 meter kvar. Kände mig ruskigt stark och hade grymt tryck i benen. Ett riktigt bra pass! Farten låg nog runt 3:25 / km på intervallerna. Detta är ”mitt pass” som jag vill göra en kväll i veckan. Kom direkt hem till läggning och la barnen.

Efter första 3000 meterna. Tufft!

Onsdag  1/6 (25,4 km)

FM – Lunchjogg. Kände mig förvånansvärt pigg efter gårdagen. Att vi körde i skogen underlättade nog rejält men även att jag hade många mil i benen. Det gjorde att jag kanske inte kunde trycka MAX på passet men det härdade musklerna fint. (65 min, 13,4 km 4:47/km)

EM – Företagsträning med HSB. Sprang till och från Ramlösa och körde med dem på intervallerna och peppade. Totalt 12 km. Detta göra på arbetstid, hemma ca 20 min senare än vanligt(12km)


Torsdag  2/6 (20,2 km)

FM – Sprang med barnen till förskolan (Elliot cyklar och jag springer med Leo) och sedan vidare med en extrasväng bort till Pålsjö skog. (48 min, 10 km 4:48/km)

EM – Sprang en mil på kvällen när det var Lisas kväll att lägga barnen. Städade undan allt och fixade fint därhemma medan kidsen varvade ner innan läggning och sen sprang jag en mil när hon nattade. Var hemma innan hon hade kommit ner från nattningen(47 min, 10,2 km 4:38/km)

ÖVERLAG VECKA 1

En fantastiskt bra träningsvecka där allt klaffat. Det underlättar såklart med lediga dagar och det var med avstamp i detta som jag ”boostade” igång satsningen. Denna veckan hade jag inga vilodagar eftersom kroppen kändes grym hela vägen igenom. Men vecka 2 började med en dags helvila, mer om detta i nästa veckas uppdatering.

Höjdpunkt – 3-2-1 km passet med klubben. Grym feeling och alltid en sporre att vara bäst på passet.

Lågpunkt – Transportlöpningen med kidsen. Kände mig rätt seg på väg till jobbet den dagen. Men i övrigt inga lågpunkter på veckan vare sig i träning, på jobb eller familjeliv.

 

/ Han som springer (mycket)